YOGA

Yoga för alla


AKTUELLT! 
Skön och mjuk Morgon-Yoga!

Datum: 16 sept, 23 sept, 30 sept kl 9.30 i Örsåsgården, Svenljunga kommun. 

Tre fredagar i september 2022 är du välkommen till mjukgörande, sköna morgonyogaklasser i Örsåsgården, strax söder om Svenljunga. Välkommen vid 9.15 så att du hinner installera dig och vila en stund. Klassen startar kl 9.30 och vi yogar till ca 11.15. Lugna, mjuka, lekfulla yogaövningar och skön avslappning för sinnesro. Inga förkunskapar behövs.  Din investering: 190 kr per klass. Info om betalning får du när du kommer och kvitto erhålls. Varmt välkommen med din anmälan! Det går givetvis bra att delta i en eller fler yogaklasser! Dessa kommer att vara lite olika till innehåll. Vill du fika och pratas vid en stund efter klassen, ta med dig ditt eget fika. Vid frågor, hör gärna av dig. Inbjudan kommer att skickas ut till alla yogisar jag har mailadresserna till. 

OBS! Kom ihåg att ta med din yogamatta, din kudde och filt.  Varma strumpor vid behov.

Några små tankar om yoga

Det går alltid att hitta olika nivåer inom yogan. Våga prova även om du känner dig stel eller sätter upp olika hinder för dig själv. Häng med ett tag och se om du trivs med yoga och framförallt: trivs bättre med dig själv! Yogapassens innehåll varierar och kan ha olika tema och fokus. Kom gärna lite före så du hinner slappna av en stund innan vi börjar. Varje pass avslutas med en skön avslappning/meditation. Ta med din yogamatta, en kudde och en filt/större handduk. Mer info om hur jag tänker kring nybörjare som gärna vill yoga finner du längst ner på sidan. I flera år har jag även anordnat kurser i Senioryoga i Torestorp. Läs gärna denna info! Även om du har lite krämpor kan du oftast delta!

Senioryoga - på stol och stående

Denna yoga är även för nybörjare och kan vara lite olika från gång till gång. Vi jobbar mest på stol och även stående. Vi tränar bland annat rörligheten och balansen. Ibland är klassen stillsam, ibland blir det lekfullt! Oftast lite både och!

Varje pass avslutas med en skön avslappning. Det går jättebra att göra avslappningen på stolen om du har svårt att komma ner på golvet. Finns någon lånematta också om du vill prova på någon förmiddag. Kom som du är, i mjuka kläder, inga skor behövs!

Det är härligt att yoga tillsammans! Delad glädje, dubbel glädje! Den yngsta deltagare var nog runt de 50 och den äldsta som deltagit var 85 år, när vi haft yoga i Torestorp i flera års tid.

Nybörjare välkomnas! Det är härligt att yoga i grupp och det är mycket troligt att du upplever ett positivt resultat från första stund genom avspänning och de sköna rörelserna.

Du är alltid så välkommen att höra av dig om du undrar över något.

Bra att veta när du vill börja med yoga

I våra grupper välkomnar vi nybörjare! Ta därför gärna med en kompis eller familjemedlem. Om barnen är under 15, kolla gärna med mig först, tack! 

Är du osäker om du borde delta p g a hälsoskäl, ta då först en kontakt med din läkare, fysioterapeut eller annan behandlare.

När vi utövar yoga tränar vi oss i att släppa alla krav på prestation. Vi försöker arbeta varsamt med kropp och själ genom en avslappnad attityd. Vi börjar precis där vi är just i stunden, och detta sker varje gång vi landar på våra mattor. Eller på våra stolar för all del.

Dagsformen kan påverka vår träning, så även vår inre process, våra tankar och känslor.

I gruppen jämför vi oss inte med andra, utan är i vår egen "bubbla".

Bär du mycket stress inom dig, har det tufft på olika sätt, eller har du allt för mycket runt dig i din vardag, så är detta ett verkligt skönt sätt att komma ner i varv. Du kommer att känna ro i kroppen samtidigt som din kropp kommer att kännas både smidigare och starkare. Du kommer att må bättre helt enkelt och det på flera olika nivåer! Ge dig tid och egen omsorg! Du är viktigast i DITT liv!

När det gäller vårt yogautövande så tänk på att det handlar inte om att "kunna", det handlar om att göra...Precis som varje dag är ny så är varje pass nytt! :)

Om du är sjuk eller förkyld, är det bättre att stå över. Viktigt också att inte smitta andra. Har du varit förkyld och börjar piggna till, kan du gärna testa på igen. Känn efter själv vad som är möjligt och börja lugnt.

I övrigt tar du med det du behöver till kurserna, såsom yogamatta, handduk eller filt, varma strumpor och gärna en liten kudde att sitta på. 

Vi tränar i mjuka kläder och inga skor behövs. Vissa tar med en vattenflaska. Kom gärna en liten stund innan vi börjar så du kan vila dig. Har du frågor, hör av dig!

Ibland sker ändringar i schemat, så håll gärna koll på hemsidan där jag ska försöka uppdatera om något blir annorlunda. Meddelar även ändringar genom gruppmail och genom FB.

Vi ses, och som sagt, hjärtligt välkommen!